
Het Beeldrecept van Martin Hogeboom
In het Beeldrecept van fotograaf Martin Hogeboom leer je hoe je een mooi uitgelicht portret kunt maken met twee continulampen en een curved reflector!
Lees verderIn het Beeldrecept leer je meer over het maken van een specifieke foto. Denk bijvoorbeeld aan de camera-instellingen, compositie en de apparatuur die je nodig hebt. In dit Beeldrecept lees je hoe Daniël Hoek deze ‘rolling shot’ foto van een rijdende auto heeft gemaakt. Met deze techniek zorg je er voor dat er veel snelheid in het beeld zit. Maar hoe doe je dat precies? Daniël legt het je uit!
De 24-105mm is voor mij een perfect objectief, omdat ik hier onderwerpen van dichtbij en veraf kan fotograferen. De lens is erg allround en op 24mm bijvoorbeeld perfect voor de binnenkant van de auto’s. Voor op het circuit en tijdens rally’s gebruik ik een lens met meer zoom, maar voor het maken van deze foto was een brandpuntsafstand van 40mm al voldoende, omdat er relatief weinig afstand tussen mij en de rijdende auto’s was. Het polarisatiefilter van Hoya heb ik gebruikt om de reflecties in de ramen en op de auto te verminderen.
Bij ‘rolling shots’ is het vaak belangrijk om een relatief lange sluitertijd te gebruiken. Wanneer je met een snelle sluitertijd werkt loop je namelijk het risico dat de wielen van de auto als het ware ‘stilstaan’. Daarnaast bevries je met een snelle sluitertijd de omgeving en staat de auto voor het zicht stil, terwijl dat niet zo is. De regel die ik hanteer is een sluitertijd die overeenkomt met de snelheid die wordt gereden, dus 1/50e bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Als het kan, zet ik de sluiter nog langer open zodat er nóg meer beweging ontstaat. Hier moet je wel mee oppassen, want als je in een kofferbak ligt te schommelen dan ontstaat er best snel bewegingsonscherpte en met een langere sluitertijd is je foto sneller overbelicht.
Om de auto op deze manier goed te kunnen fotograferen zijn we eerst op zoek gegaan naar een leeg wegdek waar het veilig kon. Dat vonden we op de Maasvlakte. Het liefst wil ik dat er geen storende elementen als paaltjes of hekken aanwezig zijn. Die krijgen een vervormd effect midden in de foto en dat leidt de aandacht van de auto af. Daarnaast kies ik ook altijd voor een schuine compositie. Hierdoor wordt het effect van de snelheid nog groter. Als laatst heb ik natuurlijk gelet op mijn eigen veiligheid en op de omgeving.
Helaas stond er bij deze foto toch een lantaarnpaal op. Die heb ik uit de foto gehaald. Daarnaast heb ik de auto wat extra benadrukt door de blauwtinten te versterken en de andere kleuren juist minder verzadiging te geven. Dit heb ik gedaan in Adobe Lightroom. Ik heb met het penseel de grond donkerder gemaakt en wat lichtval versterkt. Als laatste heb ik, op verzoek, het kenteken onherkenbaar gemaakt. Dit is niet altijd even mooi, maar het is in dit vakgebied soms helaas noodzakelijk.
Toen ik hem op het schermpje bekeek, wist ik het al: dit is hem! Vaak heb je één of twee foto’s die er echt uitspringen. Het model auto, de kleur, omgeving. Daarnaast was het lastig om deze foto’s te maken met een sluitertijd van 1/50e. Ik was dus erg blij om te zien dat de foto bijna geheel scherp was. De foto sloot perfect aan bij het idee wat ik al dagen in mijn hoofd had en als dat dan allemaal lukt, ben je gewoon heel blij!
Van experimenteren kun je leren! Iedere fotograaf heeft, zeker in dit vakgebied, zijn eigen stijl. Veel van mijn mede-fotografen kunnen mij jaloers maken met hun rolling shots. Dankzij die shots word ik weer geïnspireerd en probeer ik ook zoiets te creëren. Mijn tip is dus, kijk vooral naar wat je mooi vindt en experimenteer daarmee, net zolang tot je een eigen stijl hebt die jij perfect vindt!
Daniël Hoek is 22 en komt uit Utrecht. Fotografie begon met het spotten van sportieve auto’s in grote steden, maar inmiddels is het een uit de hand gelopen hobby en heeft Daniël zijn eigen bedrijf opgestart. Naast zijn studie is hij wekelijks met verschillende opdrachten bezig voor bedrijven, particulieren en rallyorganisaties. Hij is kritisch en heeft een onuitputtelijke wil om zichzelf te verbeteren. Het is voor hem een manier om zijn creativiteit kwijt te kunnen en mensen een andere kijk op bepaalde zaken te geven. Daarom probeert hij ook steeds nieuwe technieken uit. Fotografie draait voor hem niet om een weergave zoals wij het met eigen ogen zien, maar hij wil juist die extra dimensie aan een foto meegeven.
“Onmisbaar voor een fotograaf is voor mij de mogelijkheid om buiten je eigen grenzen te treden door steeds bij te leren. Ik zou dat een stukje onverzadigbare nieuwsgierigheid willen noemen. Door naar voorbeelden te kijken en steeds bij te willen leren kun je echt het beste in jezelf als fotograaf naar boven halen. Zelfs als je begint, en je het ‘fotografenoog’ nog moet ontwikkelen, is dit voor mij de beste manier! Ten slotte is het ontzettend belangrijk dat je plezier hebt in het fotograferen. Als je met tegenzin fotografeert, zul je zien dat de resultaten altijd tegenvallen!”
Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!
Bekijk alle berichtenHoud mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.