
Product review Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD
Het Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD objectief is een veelzijdige zoomlens voor fullframe systeemcamera's van Sony. Hoe is dit objectief in de praktijk?
Lees verderSony heeft met de Sony FE 20mm f/1.8 G een mooie groothoek prime op de markt gebracht die je voor verschillende vormen van fotografie en video in kunt zetten. Tussen twee reizen en een verhuizing door heb ik deze lens een paar dagen kunnen testen. Het regende die dagen vaak, maar toch heb ik de lens flink aan de tand gevoeld. Hier lees je mijn eerste bevindingen.
Wat me direct op viel is dat de lens klein en licht is. De lens lijkt qua design op de 24mm GM maar is opvallend genoeg geen GM lens maar ‘slechts’ een G. Dit zie je gelukkig ook terug in de prijs :-) De lens lijkt qua design op de 24mm GM, heeft een ring om je diafragma aan te passen (handig voor video!) en natuurlijk een AF/MF schakelaar. De frontlens is 67mm in diameter, net als bij de 24mm f/1.4 GM.
Het formaat en het gewicht van een A7 met dit objectief is perfect. Klein, licht en daardoor ook perfect te gebruiken op bijvoorbeeld een gimbal. Ik ben er van overtuigd dat videografen en vloggers deze lens geweldig zullen vinden. Niet alleen door het formaat, maar ook door de prachtige bokeh. Door de korte minimale focus afstand kun je met deze lens mooie close-ups maken met een fijne onscherpe achtergrond. Hieronder meer daarover...
Om deze lens te testen ging op pad in Amsterdam in omstreken. Hier wilde ik wat landschappen maken, testte ik de close-ups en gebruikte hem binnen voor wat architectuurfoto’s. Helaas hadden we geen heldere sterrenhemel maar daar zou deze lens ook heel geschikt voor zijn.
Ik gebruikte de lens op een Sony A7R IV en koos voor een diafragma waarbij het objectief optimaal zou presteren. Met een diafragma van f/11 is het gehele beeld en de hoeken zeer scherp. Wanneer je de lens op diafragma f/1.8 gebruikt ontstaat er wat vignettering en verlies je wat scherpte in de hoeken. In de praktijk valt dit mee en is de vignettering in de nabewerking goed op te lossen. De scherpte in het midden van de afbeelding is zelfs op f/1.8 nog zeer goed.
Zoals ik eerder al schreef heeft de lens een geweldige bokeh. Door de korte minimale scherpstelafstand kun je lekker dicht op je onderwerp kruipen en heb je een mooie onscherpe achtergrond.
Toen ik deze lens testte regende het continu. Dat weerhield me er niet van om er toch mee naar buiten te gaan. Tijdens het blauwe uurtje maakte ik buiten wat close-ups en bleef ik maar spelen met de onscherpe achtergronden. De combinatie van de korte focusafstand en de bokeh zijn echt twee grote pluspunten van deze lens.
Het grote maximale diafragma zorgen niet alleen voor een fraaie bokeh. Het betekent ook dat deze lens goed presteert in donkere omstandigheden. Ik heb de lens vanuit de hand en op statief getest en gebruikte verschillende diafragma’. In de stad kon ik ook ’s avonds nog gewoon goed uit de hand fotograferen. De autofocus was steeds erg snel en ook stil. Dit is perfect voor videografen.
Maar kun je er ook portretten mee maken? Jazeker! Hieronder een portretje van mijn vriendin verlicht door een straatlantaarn. Natuurlijk is de Bokeh zacht, en het verloop van scherp naar onscherp is precies zoals je het hebben wil.
Bij landschapsfotografie en het fotograferen van de stad in het blauwe uurtje zie je vaak een stervorming in de straatverlichting of de zon. Dit krijg je daar je diafragma te verkleinen. Bij de Sony 20mm f/1.8 ontstaat deze stervorming al vanaf diafragma f/8 terwijl je bij andere objectieven soms wel naar f/14 moet knijpen.
Gelukkig heb ik deze lens ook kunnen testen bij een heldere hemel in IJsland. Ik heb de lens wijd open (op f/1.8) gebruikt. Je ziet op de onderstaande beelden dat je in de hoeken van het beeld een klein beetje vervorming in de sterren hebt, maar ondanks dat is de scherpte erg indrukwekkend!
Samengevat heb ik deze lens een paar dagen met veel plezier kunnen gebruiken. De lens is licht, heeft een kleine minimale scherpstelafstand en een prachtige bokeh. Hij heeft een stille scherpstelmotor wat hem perfect maakt voor het filmen en vloggen.
Ondanks dat de lens ‘slechts’ een G lens is, zit het qua scherpte zeker goed. Wijd open (f/1.8) is de lens nog superscherp in het midden maar heeft hij wel wat scherpte verlies in de hoeken van het beeld. Als je het diafragma iets knijpt heb je hier geen last meer van.
De lens is ideaal voor landschapsfotografen, astrofotografie én voor filmmakers en vloggers.